V letech osmdesátých minulého století již většina tvůrců velkých staveb socialismu v Brně přišla na to, že vlastně vymýšlí nehorázné ptákoviny. Pouze ti odvážnější se však začali sdružovat kolem Ing. Zdeňka Masaříka a Ing.arch. Josefa Myslivce a začali vymýšlet jak přijít na lepší řešení dopravních systémů města. Ti méně odvážní vymýšleli ptákoviny dál, jenom se ospravedlňovali zpravidla slovy: "To víš, mám rodinu a děti". V tehdy se tvořícím Brněnském fóru se podařilo dokonce některé myšlenky dostat na vědomí širší veřejnosti. Dostavily se i některé výsledky. Byl zastaven projekt monumentální dálniční křižovatky zabírající celé pisárecké údolí a byl zastaven i nesmyslný projekt "Rychlé tramvaje".
Pak přišla Velká sametová revoluce a všechno se zase velmi rychle obrátilo zpátky k obundantním projektům obrovského přestěhovaného nádraží, k projektům metra nazvaného diametr a k projektům nového jižního centra, již ale ne tak nabubřelého, ale spíše mrňavého.
Ti odvážnější brněnští odborníci,
architekti, urbanisté a dopravní specialisté se znovu sdružili,
tentokrát v Brněnském kolegiu nezávislých řešitelů, jehož jednatelem byl
Ing.arch. Josef Myslivec. Chtěli ve své naivitě vytvořit jakýsi základ k
účelné urbanistické tvorbě v městě Brně a základ k vytvoření účelných
dopravních systémů. Původně mezi nimi byli i někteří z dnešních
brněnských vůdčích architektonických osobností, ale ti rychle unikli do
tržního kvasu. Toto kolegium pak pak převzala pod svou ochranu
Kovoprojekta Brno a vyšlo z tohoto několik podnětných návrhů na
vytvoření integrovaných dopravních systémů i řešení Velkého městského
okruhu. Několik témat bylo též řešeno v rámci diplomních prací na VUT
FAST Brno. V rámci tohoto kolegia vznikl i návrh řešení rekonstrukce
stávajícího hlavního nádraží. Členové kolegia se aktivně zúčastnili
seminářů "Člověk a doprava", pořádaných tehdy ministerstvem dopravy a
připravili i seminář "Moravské křižovatky", kde byla i širší odborná
veřejnost seznámena s výsledky práce tohoto kolegia. Bohužel tyto
výsledky byly již v rozporu s megalomanistickými návrhy brněnských radů
a radních a tehdejší Hlavní architekt hrubými a nevybíravými výroky
napadal přednášející tak, že připravil tomuto semináři velmi nepříjemné
prostředí. Další seminář už se nepodařilo uspořádat.
V rámci kolegii vznikly jak teoretické
základy, tak i první návrhy Integrovaného Systému Dopravy Jihomoravského
kraje.
S privatizací Kovoprojekty zanikla i
podpora Brněnského kolegia nezávislých řešitelů a tím byla i utlumena
oponentura brněnského megalonismu. Protože se jednalo o tu starší
generaci, ze které je již většina členů na pravdě Boží, postupně nás
nahrazuje mladší generace, ze které již i vyšel vynikající projekt
"Nádraží v centru".
Kéž se této generaci podaří konečně brněnský megalonismus zlomit.
Něco z práce brněnského kolegia se
podařilo najít v zachráněných písemnostech